سیستم کنترل فشار باد تایر یا همان TPMS چیست؟ نحوه عملکرد آن
تصور کنید در حال رانندگی در جادهای طولانی هستید و به یکباره متوجه میشوید که یکی از تایرهای خودرو شما کم باد شده است. این موضوع میتواند باعث بروز مشکلات جدی مانند کاهش کنترل خودرو و افزایش مصرف سوخت شود. اینجا است که سیستم باد لاستیک وارد عمل میشود. در پاسخ به این سوال که سنسور TPMS چیست؟ باید گفت این سیستم با استفاده از سنسورهایی که فشار و دمای لاستیکها را پایش میکند، به شما امکان میدهد تا از وضعیت فشار باد و دمای لاستیکهای خود آگاه شوید. عملکرد آن به این صورت است که در صورت کاهش فشار، سیستم نمایش باد لاستیک را به شما اطلاع میدهد، و شما میتوانید به موقع اقدام کنید. به این ترتیب، سیستم پایشو نمایش باد لاستیک نه تنها از خطرات احتمالی جلوگیری میکند، بلکه به افزایش عمر لاستیکها و کاهش هزینههای نگهداری خودرو نیز کمک میکند.
سیستم کنترل فشار باد تایر چیست؟
شاید برای شما سوال باشد که سنسور TPMS چیست، درواقع سیستم پایش باد لاستیک (TPMS) یک فناوری پیشرفته است که به طور مداوم فشار باد و دمای لاستیک خودرو را نظارت میکند. این سیستم با استفاده از سنسور، که در داخل تایر یا بر روی والف تایر نصب میشود، هرگونه تغییر در فشار باد را تشخیص داده و بلافاصله به راننده هشدار میدهد.
این هشدارها از طریق سیستم نمایش باد لاستیک، که میتواند شامل نمایشگرهای دیجیتال یا چراغهای هشدار ساده باشد، به راننده اطلاع داده میشود. با استفاده از سیستم نمایش باد تایر، رانندگان میتوانند از خطرات ناشی از فشار باد کم یا زیاد تایرها جلوگیری کرده و از افزایش عمر لاستیک، بهبود عملکرد سوخت و افزایش ایمنی خودرو بهرهمند شوند.
نحوه عملکرد سیستم کنترل فشار باد تایرها
سیستم باد لاستیک یک فناوری هوشمند است که به کمک سنسورTPMS، فشار و دمای لاستیکها را به طور مداوم نظارت میکند. این سیستم با استفاده از سیستم پایش باد لاستیک، دادههای مربوط به فشار باد و دمای لاستیک را به صورت بیسیم به کامپیوتر خودرو ارسال میکند. در صورت کاهش فشار در یکی از تایرها، سیستم نمایش باد تایر با روشن کردن چراغ هشدار یا نمایش پیامی به راننده اطلاع میدهد. البته قابل ذکر است، سیستم های که توسط ژیوان تهیه شده است، مزیت ویژهای دارد که بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر یا برق خودرو می تواند مقادیر را اندازهگیری، محاسبه نموده و نمایش دهد.
عملکرد این سیستم بهگونهای است که میتواند فشار هر لاستیک را بهطور دقیق اندازهگیری کند و اگر نیاز به تنظیم مجدد باشد، راننده را از آن آگاه میکند. در واقع یک آیتم مهم این است که راننده از ابتدای شروع خالی شدن باد لاستیک یا همان نشتی از خارج شدن باد از لاستیک مطلع شده و زمان طلایی جهت انتقال خودرو به محیط امن را دارد.
این ویژگیها موجب افزایش ایمنی خودرو، بهبود عملکرد سوخت و افزایش عمر لاستیکها میشود و از خطرات رانندگی با تایر کمفشار جلوگیری میکند.
روشهای اندازه گیری مستقیم وغیر مستقیم
سیستم پایش و نمایش باد تایر، یکی از نوآوریهای مهم در دنیای خودرو است که برای کنترل دقیق فشار باد تایرها و جلوگیری از خطرات ناشی از کمبود فشار طراحی شده است. این سیستم با استفاده از سنسورهای مخصوص، وضعیت فشار باد و دمای لاستیکها را تحت نظر قرار میدهد و در صورت بروز مشکلی هشدار میدهد. در این مقاله به بررسی انواع روش اندازه گیری خواهیم پرداخت.
روش TPMS مستقیم (Direct TPMS)
روش مستقیم که با استفاده از سنسور اندازه گیری فشار انجام می گیرد. این روش دو نوع سنسور دارد. یک نوع داخلی و دیگری خارجی.
روش مستقیم به طور خاص در هر تایر نصب میشوند و به طور دقیق فشار باد و دمای تایر را اندازهگیری میکنند. در روش غیر مستقیم از سنسور فشار و دمای باد استفاده نمی کند
در این روش از سنسور دوران چرخ ها استفاده میشود. این سنسورها با استفاده از باتریهای داخلی یا سیستم القایی، دادههای فشار را به واحد الکترونیکی خودرو (ECU) منتقل میکنند. این سیستم میتواند به طور همزمان فشار باد و دمای تایر را تحت نظر قرار دهد و در صورت بروز مشکل، هشدارهایی را به راننده ارسال کند.
از مزایای سنسورهای مستقیم TPMS میتوان به دقت بالای آنها در اندازهگیری فشار و دما اشاره کرد. این ابزار میتوانند به راحتی تغییرات ناگهانی در فشار باد و دمای تایرها را شناسایی کنند. با این حال، یکی از معایب آنها این است که در صورت بروز ضربه شدید به تایر یا رینگ، ممکن است سنسور آسیب ببیند یا عملکرد آن مختل شود. عمر مفیدشان معمولا بین شش تا ده سال است و پس از این مدت نیاز به تعویض دارند.

روش TPMS غیر مستقیم (Indirect TPMS)
در مقابل، سیستم غیر مستقیم از سنسورهای سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برای تخمین فشار باد تایرها استفاده میکند. این سیستم به جای اندازهگیری مستقیم فشار باد، از اطلاعات مربوط به سرعت چرخش تایرها و مقایسه آنها با یکدیگر برای تشخیص مشکلات استفاده میکند. اگر یکی از تایرها دچار کمبود فشار شود، سرعت چرخش آن تغییر کرده و سیستم به طور خودکار هشدار میدهد.
این سیستم از مزایای خاصی برخوردار است، از جمله هزینه پایینتر و نصب آسانتر. اما از آنجا که سیستم نمایش میزان باد لاستیک بر اساس تخمینهای غیرمستقیم عمل میکند، ممکن است دقت کمتری داشته باشد و نتواند اطلاعات دقیقی از وضعیت هر تایر ارائه دهد. همچنین این سیستم به طور دقیق دمای تایرها را اندازهگیری نمیکند.
تفاوتهای اصلی میان سنسورهای مستقیم و غیر مستقیم:
- دقت: سنسورهای مستقیم فشار و دمای تایر را به طور دقیق اندازهگیری میکنند، در حالی که سیستم غیر مستقیم از دادههای مربوط به چرخش تایرها برای تخمین(غیر دقیق) فشار استفاده میکند.
- هشدارها: سنسورهای مستقیم میتوانند به طور دقیق هشدار کمبودی فشار و دمای تایر را ارسال کنند، در حالی که سیستم غیر مستقیم ممکن است این هشدارها را تنها بر اساس تغییرات در چرخش تایرها ارائه دهد.
بهصورت کلی در خودروهای تولید شده امکان استفاده از روش غیر مستقیم وجود ندارد. در صورتی که با روش مستقیم این امکان وجود دارد که درصورت نصب سنسور و صفحه نمایش مخصوص آن در هر لحظه از وضعیت لاستیک ها با خبر شد.
سیستم پایش باد لاستیک، با استفاده از سنسورهای دقیق، یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری از مشکلات ناشی از کمبود فشار باد تایر است. انتخاب سیستم TPMS مناسب بستگی به نیازها و ویژگیهای خودرو دارد. با این حال، صرفنظر از نوع سیستم، این تکنولوژی در نهایت به افزایش ایمنی و عملکرد بهتر خودرو کمک میکند.
سیستم کنترل فشار باد تایر ها به چند روش عمل می کند؟
این سیستم به دو روش اصلی عمل میکند: مستقیم و غیر مستقیم. در سیستم مستقیم، سنسورهای مخصوص داخل هر تایر فشار باد و دمای لاستیک را به طور دقیق اندازهگیری کرده و این اطلاعات را به واحد مرکزی خودرو ارسال میکنند.
در حالی که در سیستم غیر مستقیم، فشار باد لاستیکها به طور غیرمستقیم با بررسی سرعت چرخش تایرها و مقایسه آنها با دادههای سیستم ترمز ضد قفل (ABS) تخمین زده میشود. در هر دو سیستم، سیستم پایش باد لاستیک به راننده کمک میکند تا از وضعیت صحیح باد تایرها مطلع باشد و سیستم نمایش میزان باد لاستیک هشدارهای لازم را در صورت نیاز ارسال کند.
مزایا و معایب سیستم کنترل فشار باد تایر ها
پس از پاسخ به اینکه سنسور TPMSچیست باید مزایای این ابزار را بررسی نمود. استفاده از این سیستم در خودرو مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله آنها میتوان به افزایش طول عمر لاستیکها و کاهش فرسایش تا ۲۵ درصد اشاره کرد.
این سیستم به میتواند فشار باد و دمای لاستیک را به طور دقیق اندازهگیری کرده و از این طریق میزان فشار لاستیکها را بهینه نگه دارد، که باعث کاهش مصرف سوخت نیز میشود. علاوه بر این، سیستم پایش باد لاستیک با ارائه سیستم نمایش میزان باد لاستیک در لحظه، ضریب ایمنی سرنشینان را به ویژه در مسافتهای طولانی افزایش میدهد. تنظیم به موقع فشار باد، همچنین هزینههای نگهداری خصوصا در بخشهای حساس خودرو مانند جلوبندی و چرخها را کاهش میدهد.
قابل ذکر است که، سنسور ها در صورتی نیاز به تعویض دارند که آسیب فیزیکی ببینند. یا باتری آن ها تمام شده باشد. البته سنسورهای خارجی دارای باتری قابل تعویض هستند.
با این حال، پس از پاسخ به سوال مزایای سنسور TPMS چیست باید معایب آن نیز در نظر گرفته شود. از جمله اینکه، عملکرد آن ممکن است در صورتی که تایرها با اندازههای مختلف یا نامتقارن تعویض شوند، دقیق نباشد.
راهنمای خرید بهترین سیستم کنترل فشار باد تایر ها
آیا تا به حال به خطرات ناشی از فشار نامناسب باد تایرها فکر کردهاید؟ سیستم کنترل فشار باد تایرها میتواند به شما کمک کند تا از چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و ایمنی خودرو را بهبود ببخشید. برای خرید بهترین سیستم پایش باد لاستیک، ابتدا باید به دقت ویژگیهای مختلفی مانند دقت اندازهگیری فشار و قابلیت نمایش میزان باد تایرها در لحظه توجه کنید.
همچنین انتخاب سیستمی که به راحتی قابل نصب باشد و با مدل خودرو شما سازگار باشد، اهمیت زیادی دارد. با انتخاب صحیح، میتوانید طول عمر لاستیکها را افزایش داده و در مصرف سوخت صرفهجویی کنید، در حالی که امنیت و راحتی سفرهای طولانی خود را تضمین خواهید کرد. برای استعلام قیمت این محصول از طریق راههای ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان ما در مجموعه ژیوان تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی
اگر به دنبال راهی برای افزایش ایمنی و کارایی خودرو خود هستید، استفاده از سیستم کنترل فشار باد تایر میتواند بهترین تصمیم باشد. با سیستم باد لاستیک که به صورت مستمر فشار باد و دمای لاستیک را اندازهگیری میکند، میتوانید از وضعیت سیستم باد لاستیکهای خود مطلع شده و خطرات ناشی از کاهش فشار باد را به حداقل برسانید.
این سیستم با سیستم نمایش میزان باد لاستیک، به شما این امکان را میدهد که از هر گونه تغییرات ناخواسته در فشار لاستیکها آگاه شوید. در نهایت، سیستم پایش باد لاستیک علاوه بر افزایش ایمنی، باعث صرفهجویی در مصرف سوخت و افزایش طول عمر لاستیکها نیز میشود.
سوالات متداول
1. آیا سیستم باد لاستیک میتواند فشار باد هر چهار لاستیک را به طور همزمان نمایش دهد؟
2. چگونه سیستم TPMS به راننده هشدار میدهد؟
هشدارهای قابل نمایش؛
فشار زیاد
فشار کم
دمای بالا
نوع هشدار ، صوتی و چشمک زدن لاستیک بر روی صفحه نمایش
3. چه زمانی نیاز به تعویض این سنسور داریم؟
باتری سنسورها در حدود 36 ماه یا حدود سه سال عمر مفید دارند.
برای سنسورهای خارجی نیز این عبارت صدق می کند ولی برای سنسورهای داخلی، پس از تمام شدن باتری نیاز به تعویض سنسور وجود دارد
4. آیا سیستم باد لاستیک تنها فشار باد را اندازهگیری میکند؟
نظر شما درباره این بلاگ
بررسی انواع ردیاب خودرو و کاربردهای آن در افزایش امنیت وسایل نقلیه
1404/02/27امروزه، دغدغه‌ی حفاظت از خودروها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. سرقت خودرو ...
توضیحات بیشتر »
1404/01/21
با پیشرفت فناوری و افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت وسایل نقلیه، استفاده از ابزارهای نوین ...
توضیحات بیشتر »
اهمیت تجهیزات ایمنی خودرو بر سلامت خود و سرنشینان
1404/01/06تصور کنید که در حال رانندگی در جاده‌ای پر پیچ و خم هستید و ...
توضیحات بیشتر »
چگونه ردیاب خودرو میتواند به مدیریت ناوگان کمک کند؟
1403/12/12انواع ردیاب خودرو ابزارهای پیشرفته‌ای هستند که به کمک فناوری GPS و ارتباطات بی‌سیم، ...
توضیحات بیشتر »
نحوه نصب ردیاب خودرو به صورت حرفهای
1403/12/05در ابتدا می توان گفت، نحوه نصب ردیاب خودرو به‌صورت حرفه‌ای یکی از نکات ...
توضیحات بیشتر »
انواع ردیاب خودرو | کدام یک مناسب شماست؟
1403/11/28انتخاب یک ردیاب مناسب برای خودرو، نقش مهمی در افزایش امنیت و مدیریت بهتر ...
توضیحات بیشتر »
نظری ثبت نشده